Pitkään kunnostuksessa ollut Äänekoski-Suolahden rautatien H.K. Porter -höyryveturi heräsi eloon noin 39 vuoden hiljaiselon jälkeen lauantaina 11. kesäkuuta. Viimeksi vuonna 1966 höyryssä ollut veturi ylöslämmitettiin ensi kertaa perinpohjaisen korjauksen jälkeen Minkiön museovarikolla. Ylöslämmitys aloitettiin kello 9 lauantaiaamuna ja täyden 12 kg/m2 työpaineensa veturin höyrykattila saavutti alkuiltapäivästä.

Vuonna 1901 Yhdysvalloissa rakennetun veturin höyrykattilan ylöslämmitys sujui museorautatien varikkomestari Juha-Pekka Viitasen mukaan ongelmitta. Hankaluuksia sen sijaan aiheutti höyrykoneen oikeanpuoleisen sylinterin tiivisteen pettäminen, jonka vuoksi veturia ei vielä päästy koeajamaan. Vastaavanlainen ongelma koettiin jo veturia ensi kertaa käyttöön otettaessa Äänekoskella yli sata vuotta sitten. Veturi on tarkoitus saada koeajoon kesäkuun puolivälin jälkeen.

Porter esitellään yleisölle Minkiön höyryfestivaaleilla sunnuntaina 31. heinäkuuta. Tällöin yleisöllä on mahdollisuus matkustaa tämän Suomen vanhimman käytössä olevan höyryveturin hytissä.