Museorautatien toiminta käynnistyi vuonna 1971 entisen Jokioisten rautatien radalla Hyvinkään-Karkkilan rautatien höyryveturi numero 5:n vetämämänä. Veturi on valmistettu Tampereen Pellava ja -Rautateollisuus Oy:n eli Tampellan konepajassa vuonna 1917. Numero 5 on ensimmäinen itsenäisessä Suomessa valmistunut veturi.
Numero 5 palveli Hyvinkään ja Karkkilan välillä liikennöineellä 45 kilometrin pituisella Hyvinkään-Karkkilan rautatiellä vuosina 1918-1967. Rautatien liikenteen loputtua veturi siirtyi Kymin Oy:n omistukseen, joka lahjoitti sen vuonna 1969 silloiselle Veturien Ystävät ry:lle. Huonokuntoinen veturi siirrettiin Forssaan, jossa se kunnostettiin harrastajavoimin ajokuntoon vuosina 1969-1971. Samana vuonna veturi siirrettiin Museorautatie Forssa-Humppila ry:n eli nykyisen Museorautatieyhdistys ry:n omistukseen.
Numero 5:llä vedettiin harrastajavoimin liikennöityjä museojunia Jokioisten rautatien radalla Humppilan ja Forssan välillä vuosina 1971-1973. Jokioisten rautatien liikenteen loppumisen jälkeen osa radasta purettiin ja museojunaliikenne pääsi alkamaan uudelleen vasta vuonna 1978. Numero 5 siirrettiin vuonna 1979 VR:n Hyvinkään konepajalle, jossa veturille tehtiin kaksi vuotta kestänyt perusteellinen täyskunnostus. Myöhemmin veturille on tehty useita pienempiä korjaustöitä.
Tekniset tiedot
- Paino työkunnossa:
- noin 35 000 kg
- Polttoaine:
- koivuhalko
- Höyrykattilan työpaine:
- 12 kg/cm2
- Pyörästö:
- 2-8-2T (4 vetävää pyöräkertaa, 2 juoksupyöräkertaa)
- Valaistusjärjestelmä:
- öljylamput