Jouluaatto. Tämän vuoden joulukalenteri päättyy kuvaan, jossa tänä vuonna Jokioisten Museorautatiellä peruskorjauksesta valmistunut Schöma dieselveturi (Schöma 3151/1969) on vielä kaupallisessa liikenteessä. Kuvassa Nokia Oy:n Nokian selluloosatehtaan liikennettä joulukuussa 1971. Veturin kokoon nähden vaunut näyttävät varsin kevyiltä.

Vihreä dieselveturi joen rannalla kulkevalla radalla. Veturin takana näkyy tehdas ja kaartuu suuri silta.
Nokia Oy:n Nokian selluloosatehtaan liikennettä joulukuussa 1971. Kuva: Reino Kalliomäki, joulukuu 1971.

Joulun aaton aattona poikkeamme kapeilta raiteilta täysin raiteittoimalle radalle, eli insinööritermein voidaan sanoa raideleveyden lähestyvän nollaa. Nuortin konesavotta 1913–1916 eli Samperin savotta Lapissa oli Suomen ensimmäinen konevoimin tehty isompi savotta. Siellä konevoiman oli kaksi kapeilla telaketjuilla kulkevaa Phoenix Centipede -höyryveturia (Phoenix xxx/1913). Kuvassa höyrysavotan veturi isojen tukkirekien ja miesten kanssa jäätiellä.

Telaketjuvetoinen höyryveturi jäätiellä hankien keskellä. Veturin perässä isoilla tukilla lastattuja rekiä.
Phoenix Centipede telaketjuhöyryveturi Nuortin konesavotalla. Kuva: Kokoelma MRY, 1913-16.

Kurkistetaan vielä kerran ennen joulua Loviisa-Vesijärvi rautatielle. Tämän päivän kuvassa on Upo uusi moottorivaunu talvimaisemassa jäähdytin huolellisesti peitettynä, rahastaja Berit Sjöstrand seisoo rapulla oviaukossa.jäähdytin huolellisesti peitettynä, rahastaja Berit Sjöstrand seisoo rapulla oviaukossa.

Puukorinen moottorivaunu hankien keskellä. Oviaukossa seisoo nuori nainen.
Loviisan rautatien upo uusi moottorivaunu talvimaisemassa. Kuva: Pentti Kähärän kokoelma, 1947.

Tänään on vuorossa näkymä Viipurin läänin Ruskealassa olleesta marmorilouhoksesta, jossa louhijoiden työtä ovat tarkastamassa neljä johtajiin tai omistajiin kuuluvaa miestä. Louhitun tavaran ylös kuljetusta varten on huolellisesti rakennettu raide lankutuksineen jota myöten vinssillä juuri vedetään paria kuuppavaunua.

Kivilouhos, josta johtaa ylös jyrkkä vaijerivetoinen kapearaiteinen rata, jossa kuormattuja kuuppavaunuja nousemassa ylös. Joka puolella hyvin pukeutuneita herroja.
Ruskealan marmoriilouhos. Kuva: Olavi Kilpiön hankinta, 1898.

Nyt on vuorossa Kuusankosken-Voikan rautatie. Kuvassa konduktööri Aholin poseeraa KVR:n matkustajavaunun edessä. Vaunu on toinen kahdesta vanhimmista matkustajavaunuista. Uudemmista matkustajavaunuista kaksi on nykyisin Jokioisten Museorautatiellä.

Matkustajavaunu, jonka edessä asemalaiturilla seisoo junan konduktööri.
Konduktööri Aholin ja toinen KVR:n vanhimmista matkustajavaunuista. Kuva: UPM Kymmene keskusarkisto 2.18, 1929.