Jokioisten museorautatien Minkiön asemalla on kesän ajan esillä turkulaisen valokuvaajan Mathias Lutherin kuvia. Näyttelyn teemana on museorautatietä pyörittävät ihmiset.

Höyryveturin piippu ja tasutalla näkyvää rataa. Sivulla pieniä kuvia museorautatieläisistä.
Kuvakaappaus valokuvanäyttelyn julisteesta. Kuva: Mathias Luther.

Näyttelykuvat raottavat kuvattavien taustoja mm esittämällä heidät arkivaatteissaan, ei niissä yleensä nähdyissä haalareissa tai virkapuvuissa.

Junia, ratoja, liikennettä ja erilaista toimintaa kaluston ympärillä kuvataan maailmalla ahkerasti. Tämä näyttely kääntää katseen toiseen suuntaan. Muotokuvien kohteina ovat museorautatienyhdistyksen aktiiviset jäsenet – ei kaikki, mutta kuitenkin aika edustava otanta eli noin parikymmentä ihmistä. Kuvassa on myös museorataa väsymättä korjaava palkattu asiantuntija.

Ilman heitä ei tämä kulttuurihistoriallisesti arvokas rata olisi elävä ja laajalti houkutteleva vierailukohde.

Ilman heitä sitä ei itse asiassa olisi olemassa.

Muutamat nyt vielä aktiiviset MRY-läiset olivat mukana jo 1970-luvulla pelastamassa rataa purkamiselta ja aloittamassa säännöllistä museoliikennettä 1978. Museorautatien merkitys seudun imagolle, turismille ja itsetunnolle on sittemmin hyvin ymmärretty.

Näyttely Rakkaudesta Rautatieläisiä koostuu kahdestakymmenestä mustavalkoisesta kuvasta. Näyttelytilana toimii Minkiön asemalle pysyvästi sijoitettu entinen VR:n tavaravaunu (Gb-vaunu).

Näyttely on avoinna aina kun kahvila ja kapearaidemuseo ovat auki, eli kesän aikana useimpina päivinä.

Näyttelyn avajaiset ovat sunnuntaina 10.6 kello 10-12, kauden toisen säännöllisen liikennepäivän alkutunneilla. Läsnä mm valokuvaaja, ja todennäköisesti myös muutama kuvatuista.Tervetuloa!