Entinen Jokioisten rautatien höyryveturi numero 5 eli Orion liikkui ensi kertaa vuoden 1959 jälkeen omin konein Jokioisten radan kiskoilla sunnuntaina 15.10.2006.
Lokakuun alussa Walesista Suomeen tuotu veturi ylöslämmitettiin täyteen 13 kg/cm työpaineeseen lauantain ja sunnuntain välisenä yönä. Ensilämmitystä edeltävällä viikolla veturiin oli asennettu sen alkuperäiset puskinlaitteet sekä mm. jarrujärjestelmä oli muutettu takaisin alkuperäiseksi.
Sunnuntaina aamupäivällä tehdyllä ensikoeajolla Orion veti neljästä matkustajavaunusta koostuvan koejunan Minkiöltä Jokioisiin ja takaisin. Iltapäivällä Orion pääsi jo tositoimiin, kun se veti 8-vaunuisen junan Minkiöltä Humppilaan. Humppilassa osa vaunuista painettiin talvisäilytykseen vaunuhalliin.
Koeajoissa veturinkuljettajana toimi museorautatien varikkomestari Juha-Pekka Viitanen. Veturin lämmittäjänä työskenteli pitkän linjan museorautatieläinen Georg von Pfaler. Orion toimi koeajoissa erinomaisesti.
Vuonna 1972 Jokioisten rautatieltä Iso-Britanniaan myyty veturi on kunnostettu ajokuntoon walesilaisella Welshpool&Llanfari Light Railway -museorautatiellä. Rautatiellä veturi on myös saanut lisänimen Orion.
Videoleikkeitä koeajosta Teemu Virtasen kotisivuilla...