passi

Finlaysonin Forssan tehtaiden vanha Siemens-Schuckert sähköveturi on tällä viikolla "päätähtenä" Liikenneviraston RATA 2014 -seminaarissa Turussa. Veturi pääsi ensimmäistä kertaa autokyytiin, kun se kuormattiin Minkiöllä sunnuntaina 19.1. ja kuljetettiin maanantaiaamuna edelleen Turkuun Logomolle. Siellä oli vuorossa veturin nosto kuormasta kiskoelementeille ja useamman tunnin kestänyt veturin siirto sisälle keskelle Logomon esiintymislavaa.

Forssan sähkörata oli Forssa-yhtiön, vuodesta 1934 Finlayson Oy:n, omistama, Forssan tehtaiden sisäistä liikennettä hoitanut, Jokioisten Rautatiehen suoraan liittynyt 750 mm:n raideleveydelle rakennettu kapearaiteinen sähkörautatie. Radalla käytettiin 500 V tasajännitettä.

Radalla oli käytössä kaksi sähköveturia. Forssan tehtaiden sähköveturiliikenne loppui jo vuonna 1973 salaman vaurioitettua uudempaa kahdesta sähköveturista.

Radan vetokalusto on tallessa. Vanhempi, lyyravirroittiminen Orenstein & Koppel-sähköveturi (1898, 0-4-0sm) on ulkoisesti kunnostettuna ja keltaiseksi maalattuna lasikaapissa Forssan kaupunginkirjaston pihassa. Uudempi, salamaniskun vuonna 1973 vaurioittama saksisankavirroittiminen sähköveturi (Siemens-Schuckert 1647/1922, 0-4-0sm) on Jokioisten Museorautatiellä ja tällä viikolla esillä RATA 2014 -seminaarissa.