Jokioisten Museorautatietä ylläpitävän Museorautatieyhdistyksen toiminta perustuu yhdistyksen jäsenten tekemään talkootyöhön. Toimintaamme rahoitetaan matkalipputulojen lisäksi mm. avustuksilla ja lahjoituksilla.

Joukko talkoolaisia nostaa ratatyökoneen nosturilla koivutukkeja klapikoneen päälle. Klapikone syötää tuoreita halkoja etualalle.
Kevään halkotalkoissa pääsee auttamaan myös omalla työpanoksellaan. Kuva: Jussi Tepponen 30.3.2019.

Museorautatien toiminta jatkuu myös talven aikana, vaikka junat eivät liikennöikään. Talven ja kevään aikana museorautatiellä korjataan Loviisan-Wesijärven rautatien konduktööri- ja III:n matkustajavaunu numero 52, Schöma dieselveturia ja höyryvetureitamme. Lisäksi työn alla on Loviisa-Wesijärven rautatien Ljusne-Voxna moottoriresiina ja Jokioisten rautatien moporesiina. Minkiön korjaamohalliin valaisimet pitää myös korjata, sillä yli 75% vanhoista loistevaloista on hajonnut. Talven aikana on myös mm eristetty Humppilan aseman yläpohja ja pesty koneellisesti korjaamon alakerran lattalattiat. Kesällä jatkuu monivuotinen Humppila-Jokioisten ratalinjan peruskorjaus ja pölkynvaihto. Lisäksi on aloitettu projekti moottorivaunun rakentamiseksi tai hankkimiseksi Jokioisten Museorautatielle.

Kaiken tämän tekemiseen tarvitaan talkootyöpanoksen lisäksi rahaa. Moniin projekteihin olemme anoneet avustuksia, mutta useimmiten Museorautatieyhdistyksen on itse vastattava 40 % - 25 % rahoitusosuudesta. Lisäksi

Pyydämmekin jälleen kerran apua Museorautatien ystäviltä, jotta saamme projektimme kunnialla maaliin. Pienikin rahalahjoitus on merkittävä, kun lahjoittajia on vain tarpeeksi paljon. Esimerkiksi jos 1000 henkilöä lahjoittaa kukin 5 euroa, kertyy siitä jo 5000 euron kokonaissumma. Joukossa on voimaa!

Museorautatieyhdistys on saanut poliisiviranomaiselta luvan kerätä varoja yhdistyksen monipuolisen toiminnan ja kulttuuriperinnön säilyttämisen rahoittamiseen. Yksityishenkilöiden lisäksi myös yritykset ja yhteisöt voivat halutessaan tukea toimintaamme.

Lisäksi voit tukea toimintaamme kertomalla Museorautatiestä tuttavillesi sekä tietenkin matkustamalla museojunamme kyydissä. Museojunamatkoista saadut tulot ovat meidän tärkein tulonlähde, jolla toimintaamme rahoitetaan.

Lahjoitukset voi ohjata Museorautatien pankkitilille:

• Museorautatieyhdistys ry.
  • IBAN: FI63 5080 0620 0613 68
  • OKOYFIHH
  • Rahankeräysluvan saaja: Museorautatieyhdistys ry., Kiipuntie 49, 31630 MINKIÖ
  • Varojen käyttötarkoitus: Lahjoituksena saadut varat käytetään museorautatien radan, vetureiden, vaunujen ja rakennusten kunnossapitoon sekä suomalaisen rautatiekulttuuriperinnön säilyttämiseen elävän museon muodossa.
  • Luvan numero: RA/2020/523
Museorautatieyhdistys ja talkoolaiset kiittävät tuestasi!