- Tietoja
- Osumat: 93
Museorautatien perinteinen Syysajo on peruttu!
Aluehallintovirasto on antanut uusia, koronaepidemian leviämisen ehkäisemiseksi suunnattuja määräyksiä. Uudet määräykset astuvat voimaan 1.9. ja rajoittavat mm. yleisötilaisuuksien henkilömääriä.
Tämän vuoksi Museorautatieyhdistyksen johtokunta on päättänyt, että 5.9. järjestettäväksi suunniteltu Museorautatien Syysajo perutaan.
Tämän kesäkauden viimeinen liikennepäivä on lauantaina 29.8., jolloin on vielä mahdollista lähteä höyryjunamatkalle.
Olemme pahoillamme tilanteesta, mutta haluamme samalla toimia vastuullisesti ja kantaa kortemme kekoon näinä poikkeuksellisina aikoina.
- Tietoja
- Osumat: 97
Museorautatien kesäkahvila avasi jo tänään ovensa. Nyt on palattu kahvilassa normaaliin tietenkin noudattamalla riittäviä turvavälejä. Kahvin lisäksi saatavilla mm. jäätelöä, makeisia, perunalastuja ja matkamuistoja sympaattisessa miljöössä. Kahvio avoinna ma-pe 11-18 ja la-su 10-17.
Tervetuloa!

Resiinaretkien varaukset sähköpostilla osoitteessa info[ät]jokioistenmuseorautatie.fi, puhelimitse numerosta 03-43 33 235 tai suoraan tilausjunamyynnistä.
- Tietoja
- Osumat: 100
Museorautatien resiinakausi alkaa perjantaina 15.5., jonka jälkeen resiinaretkelle pääsee viikon jokaisena päivänä kesäkuun loppuun asti. Toukokuussa resiinaryhmien koko on rajoitettu 8 henkilöön kokoontumisrajoitusten vuoksi.

Resiinat on nyt kevään aikana käyneet läpi täyshuollon sekä saaneet uuden maalipinnan, joten nyt kelpaa taas huristella.
Minkiön aseman kesäkahvila sekä kapearaidemuseo avaavat ovensa 1.6. ja ovat avoinna kesäkuussa päivittäin klo 11-18.
Resiinaretkien varaukset sähköpostilla osoitteessa info[ät]jokioistenmuseorautatie.fi, puhelimitse numerosta 03-43 33 235 tai suoraan tilausjunamyynnistä.
- Tietoja
- Osumat: 95
Museorautatien kevään tilausjunakausi on peruttu vallitsevan koronatilanteen vuoksi! Lisäksi kesän liikennekauden aloittamisen ajankohta on tällä hetkellä epäselvä eikä kesän tapahtumia tai aikatauluja voida tässä vaiheessa vahvistaa.

Museorautatieyhdistyksen väki seuraa tiiviisti yhteiskunnan tilanteen kehittymistä ja viranomaisten ohjeistusta ja tiedotamme museojunaliikenteen aloittamisesta myöhemmin erikseen.
Tämä tilanne on tullut meille kaikille yllätyksenä ja myös sen taloudelliset vaikutukset ovat merkittäviä. Peruuntuneet tilausjuna- ja matkalipputulot vaikuttavat yhdistyksen talouteen radikaalisti.
Pahoittelemme tilannetta ja kiitämme samalla saamastamme niin henkisestä kuin taloudellisestakin tuesta!
- Tietoja
- Osumat: 96
Joulukortin on vanhaan tuttuun tapaan tehnyt museorautatien höyryveturinkuljettaja PTJ Koskinen. Kortissa juhlistetaan joulun ja uuden vuoden lisäksi Humppilan uutta asemarakennusta, joka vielä reilu vuosi sitten oli Riipassa Pohjanmaalla. Nyt jouluna 2019 asemarakennus on peruskorjattu ja seinää koristaa Humppila-kyltti. Vanha Riippa-kylttikin löytyy kuvasta!
Pukki on lähettämässä Petterin vetämää ja tontun ohjaistamaa rekeä Humppilasta kohti Minkiötä, Jokioista ja kaikkia kilttejä lapsia. Tontuilla on tosin vaikeuksia saada Petterin vetämää rekeä liikkeelle -Humppilan ratapihahan on mäessä ja lähdössä on heti kova Petterin vetokykyä koetteleva nousu.
Pukilla on reessä mukana joululahjoja ja näyttää siellä olevan Sohvin, eli höyryveturi HKR 5, uudet vesitankit, Tubizen, eli höyryveturi JR 4, asennusta odottavat vesitankit ja TU4-dieselveturin uudet voimansiirtotelit. Toivotaan hartaasti, että pukki tuo nuo lahjat Minkiölle, tai ainakin rahoitusta niiden hankkimiseksi ja asentamiseksi vuonna 2020!
Voit ihailla joulutervehdyksiä Museorautatieyhdistyksen kuvagalleriassa, johon on koottu myös muita PTJ Koskisen piirtämiä museorautatien joulutervehdyksiä eri vuosilta.
- Tietoja
- Osumat: 92
Jokioisten Museorautatietä ylläpitävän Museorautatieyhdistyksen toiminta perustuu yhdistyksen jäsenten tekemään talkootyöhön. Toimintaamme rahoitetaan matkalipputulojen lisäksi mm. avustuksilla ja lahjoituksilla.

Korona-aika on iskenyt kovaa myös Museorautatien toimintaan. Koko kevään tilausjunakausi sekä kesäkuun museoliikenne ovat peruuntuneet epidemian vuoksi. Tällä on merkittäviä taloudellisia vaikutuksia yhdistyksemme rahatilanteeseen. Olemme valitettavasti jääneet yhteiskunnan myöntämien korona-avustusten ulkopuolelle, koska emme ole yritys emmekä voittoa tavoitteleva yhdistys. Kesällä tehtäviä ratatöitä varten on nostettu laina, joka pitää maksaa takaisin vuoden loppuun mennessä. Muuhun toimintaan yhdistyksellä ei tällä hetkellä ole rahaa. Mm. heinäkuussa alkavaa museojunaliikennettä varten höyryveturit pitää katsastaa ja voiteluaineita hankkia, jotta liikenne saataisiin taas käyntiin.
Pyydämmekin nyt nöyrimmästi apua Museorautatien ystäviltä, jotta pääsisimme pahimman ajan yli ja saisimme toiminnan taas jatkumaan. Pienikin rahalahjoitus on merkittävä, kun lahjoittajia on vain tarpeeksi paljon. Esimerkiksi jos 1000 henkilöä lahjoittaa kukin 5 euroa, kertyy siitä jo 5000 euron kokonaissumma. Joukossa on voimaa!
Museorautatieyhdistys on saanut poliisiviranomaiselta luvan kerätä varoja yhdistyksen monipuolisen toiminnan ja kulttuuriperinnön säilyttämisen rahoittamiseen. Yksityishenkilöiden lisäksi myös yritykset ja yhteisöt voivat halutessaan tukea toimintaamme.
Lisäksi voit tukea toimintaamme kertomalla Museorautatiestä tuttavillesi sekä tietenkin matkustamalla museojunamme kyydissä. Museojunamatkoista saadut tulot ovat meidän tärkein tulonlähde, jolla toimintaamme rahoitetaan.
Lahjoitukset voi ohjata Museorautatien pankkitilille:
- Museorautatieyhdistys ry.
- IBAN: FI63 5080 0620 0613 68
- OKOYFIHH
- Rahankeräysluvan saaja: Museorautatieyhdistys ry., Kiipuntie 49, 31630 MINKIÖ
- Varojen käyttötarkoitus: Lahjoituksena saadut varat käytetään museorautatien radan, vetureiden, vaunujen ja rakennusten kunnossapitoon sekä suomalaisen rautatiekulttuuriperinnön säilyttämiseen elävän museon muodossa.
- Luvan numero: RA/2020/523
- Tietoja
- Osumat: 109
Humppilan uusi asema otetaan juhlallisesti käyttöön tulevana sunnuntaina 9.6. 2019. Samalla tulee kuluneeksi lähes tasan 25 vuotta siitä kun uudelleenrakennettu Minkiö-Humppila rataosa vihittiin käyttöön 5.6. 1994.

Asema saapui autokuljetuksena Riipasta, Pohjanmaalta, joulukuun 11 päivänä. Sen jälkeen alkoi suuri ja työläs aseman korjaustyö. Ensimmäisenä oli edessä sisätilojen purkutyö, sillä asema oli 1980-luvun alussa muutettu asetinlaitetilaksi.
Purkutöiden jälkeen asema piti vielä saada lopullisesti pakoilleen ja aseman rakenteista korjata sinne vuosien varrella tulleet laho- ja kosteusvauriot. Vasta tämän jälkeen päästiin todella sisätilojen korjaustöihin.
Aseman korjaustyöt sisälsivät, mm: kaikkien ikkunoiden maalauksen ja tarvittaessa lasituksen uusimisen, ovien maalauksen, sisäkaton ja lattian korjaukset ja maalauksen, seinien puolipaneeloinnin, pinkopahvituksen ja tapetoinnin, sisätilojenlistoitukset, uuden huopakaton teko, aseman ulkomaalaus ja paljon muita työvaiheita.
Nyt aseman korjaustyöt alkavat olla loppusuoralla ja asema puistoineen on valmis käyttöön ottoon. Sunnuntaina 9.6. on aika juhlia näitä saavutuksia. Työt asemalla eivät kuitenkaan lopu tähän ja viimeistelytöitä jää vielä tehtäväksi loppuvuoden aikana.
- Tietoja
- Osumat: 95
Viime viikolla Humppilaan tuotiin Riipasta Pohjanmaalta uusi asemarakennus. Rakennus on aikoinaan suomen rataverkolla hyvin tyypillinen "platformskjul" -rakennus. Rakennuksen siirto vei kokonaisuudessaan neljä päivää.
Asema nostettiin kuljetuslavetin kyytiin Riipassa tiistaina 11.12. Tämän jälkeen alkoi yli 12 tunnin matka kohti Humppilaa, jonne asemarakennus saapui aamulla 12.12. klo 3.05.

Seuraavana päivänä aseman kivijalka koottiin alkuperäisistä kivistä, jotka oli numeroitu ja purettu heti aseman nostamisen jälkeen. Vielä samana päivänä asema nostettiin lavetilta väliaikaiselle ratapölkyistä tehdylle pedille. Torstaina 13.12. asema nostettiin kivijalalle. Perjantaina 14.12. asema asetettiin lopullisesti kivijalalleen.
Talven ja kevään aikana asemarakennus on tarkoitus kunnostaa. Aseman sisällä on iso odotushuone- ja kahvila tila sekä junanlähettäjän toimisto.
Lisää kuvia ja tarinaa Humppilan uudesta asemasta Museorautatieyhdistyksen "hankkeet" -sivulla.